Spis dzieł tematycznie
Spis w/g: | tematycznie | alfabetycznie | nr opusów | dedykacji |
Polonezy
Chopin w polonezach podejmuje tradycję gatunku polskiego tańca narodowego, zwanego chodzonym. Część polonezów jest opusowanych (tzn. kompozytor sam przyporządkował im numerację, a utwory te zostały wydane za jego życia), natomiast pozostałe zawierają adnotację posth.
bądź numerację opusu powyżej 65 (tzn. wydane po śmierci kompozytora).
- Polonez B-dur op. posth.
- Polonez g-moll op. posth.
- Polonez As-dur op. posth.
- Polonez gis-moll op. posth.
- Polonez d-moll op. 71 nr 1
- Polonez B-dur op. 71 nr 2
- Polonez f-moll op. 71 nr 3
- Polonez b-moll op. posth. "Les Adieux"
- Polonez Ges-dur op. posth.
- Polonez cis-moll op. 26 nr 1
- Polonez es-moll op. 26 nr 2
- Polonez A-dur op. 40 nr 1
- Polonez c-moll op. 40 nr 2
- Polonez fis-moll op. 44
- Polonez As-dur op. 53
- Polonez-Fantazja As-dur op. 61
- Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 (istnieją dwie wersje: na fortepian solo lub z towarzyszeniem orkiestry) Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
Mazurki
Są to miniatury (tzn. małe utwory), które wywodzą się od gatunku na wpół użytkowego, przeznaczonego do tańca. Mazurki oparte są na tradycji muzyki ludowej, a w szczególności trzech tańców tradycyjnych: mazura, kujawiaka i oberka. Chopin tworzył je nieprzerwanie od 1825 roku aż do chwili śmierci.
- 4 Mazurki op. 6 : fis-moll, cis moll, E-dur, es-moll
- 5 Mazurków op. 7 : B- dur, a-moll, f-moll, As-dur, C-dur
- 4 Mazurki op. 17 : B-dur, e-moll, As-dur, a-moll
- 4 Mazurki op. 24 : g-moll, C-dur, As-dur, b-moll
- 4 Mazurki op. 30 : c-moll, h-moll, Des-dur, cis-moll
- 4 Mazurki op. 33 : gis-moll, C-dur, D-dur, h-moll
- 4 Mazurki op. 41 : e-moll, H-dur, As-dur, cis-moll
- 3 Mazurki op. 50 : G-dur, As-dur, cis-moll
- 3 Mazurki op. 56 : H-dur, C-dur, c-moll
- 3 Mazurki op. 59 : a-moll, As-dur, fis-moll
- 3 Mazurki op. 63 : H-dur, f-moll, cis-moll
- 4 Mazurki op. 67 : G-dur, g-moll, C-dur, a-moll
- 4 Mazurki op. 68 : C-dur, a-moll, F-dur, f-moll
- Mazurek B-dur
- Mazurek G-dur
- Mazurek D-dur
- Mazurek B-dur
- Mazurek C-dur
- Mazurek As-dur
Walce
Utwory inspirowane formą taneczną walca, ale jako kompozycje nie pełnią roli użytkowej, lecz przeznaczone są wyłącznie do słuchania. Powstało ich 19.
- Grande Valse Brillante Es-dur op. 18
- Grande Valse Brillante As-dur op. 34 nr 1
- Grande Valse Brillante a-moll op. 34 nr 2
- Grande Valse Brillante F-dur op. 34 nr 3
- Grande Valse As-dur op. 42
- Walc Des-dur op. 64 nr 1
- Walc cis-moll op. 64 nr 2
- Walc As-dur op. 64 nr 3
- Walc As-dur op. 69 nr 1
- Walc h- moll op. 69 nr 2
- Walc Ges-dur op. 70 nr 1
- Walc As-dur op. 70 nr 2
- Walc Des-dur op. 70 nr 3
- Walc e-moll op. posth.
- Walc E-dur op. posth.
- Walc As-dur op. posth.
- Walc Es-dur op. posth.
Ronda
Rondo jest to forma charakteryzująca się zasadą kilkakrotnego powtarzania podstawowej myśli muzycznej (tzw. refrenu), przedzielonej różnorodnymi kupletami. Chopin z właściwą sobie fantazją wykorzystał w swoich utworach tę znaną formę.
- Rondo c-moll op. 1
- Rondo ala Mazur F-dur op. 5
- Rondo Es-dur op. 16
- Rondo C-dur na 2 fortepiany op. 73
- Rondo C-dur op. posth.
Wariacje
Jest to forma cykliczna, polegająca na przetwarzaniu na rozmaite sposoby tematu muzycznego, będącego tym samym tematem wariacji. Tematy wariacji chopinowskich zaczerpnięte są z repertuaru pieśniowego i operowego. Wzorów gatunku dostarczały Chopinowi utwory klasyczne, wiedeńskie.
- Wariacje E-dur na temat niemieckiej pieśni ludowej "Der Schweitzerbub" op. posth.
- Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore'a, op. posth. na 4 ręce
- Wariacje B-dur na temat arii "La ci darem la mano" z opery "Don Juan" Mozarta
- Op. 2 (na fortepian i orkiestrę)
- Wariacje A-dur ("Warianty")
- Wariacje B-dur na temat ronda "Je vends des scapulaires" z opery "Ludovic" Hérolda i Halévy´ego
- Wariacje E-dur z Hexameronu na temat marsza z opery "Purytanie" Belliniego
Etiudy
Chopin uczynił z formy etiudy dzieła, stanowiące nie tylko zestaw ćwiczeń technicznych dla pianistów, jak to było dotychczas, lecz zdecydowanie wykroczył poza te praktyczne zadania, nadając tym utworom wyjątkową ekspresję i głębię wyrazu.
- 12 Etiud op. 10 : C-dur, a-moll, E-dur, cis-moll, Ges-dur, es-moll, C-dur, F-dur, f-moll, As-dur, Es-dur, c-moll
- 12 Etiud op. 25 : As-dur, f-moll, F-dur, a-moll, e-moll, gis-moll, cis-moll, Des-dur, Ges-dur, h-moll, a-moll, c-moll
- Trois Nouvelles Etudes : f-moll, As-dur, Des-dur
Preludia
To cykl krótkich utworów, obejmujący wszystkie 24 tonacje, powstały na Majorce, zimą w 1838/39. Chopin grał preludia na swoich koncertach w Paryżu i Londynie, zwykle po kilka na rozpoczęcie recitalu. Dzisiaj wykonuje się je w grupach lub całości, jako cykl kompozycyjny. Oprócz cyklu 24 Preludiów, istnieje jeszcze jedno Preludium, jako osobny utwór.
- 24 Preludia op. 28 : C-dur, a-moll, G-dur, e-moll, D-dur, h-moll, A-dur, fis-moll, E-dur, cis-moll, H-dur, gis-moll, Fis-dur, es-moll, Des-dur, b-moll, As-dur, f-moll, Es-dur, c-moll, B-dur, g-moll, F-dur, d-moll
- Preludium cis-moll op. 45
Impromptus
Utwory te mają charakter improwizacyjnej swobody, będącej wynikiem modnego w owym czasie publicznego improwizowania na zadany temat.
- Impromptu As-dur op. 29
- Impromptu Fis-dur op. 36
- Impromptu Ges-dur op. 51
- Fantazja-Impromptu cis-moll op. posth. 66
Nokturny
Forma nokturnu bezpośrednio nawiązuje do gatunku, stworzonego przez Irlandczyka Johna Fielda. Sam tytuł nokturn w wolnym tłumaczeniu oznacza "pieśń nocy".
- 3 Nokturny op. 9: b-moll, Es-dur, H-dur
- 3 Nokturny op.15: F-dur, Fis-dur, g-moll
- 2 Nokturny op.27: cis-moll, Des-dur
- 2 Nokturny op.32: H-dur, As-dur
- 2 Nokturny op.37: g-moll, G-dur
- 2 Nokturny op.48: c-moll, fis-moll
- 2 Nokturny op.55: f-moll, Es-dur
- 2 Nokturny op.62: H-dur, E-dur
- Nokturn e-moll op.72 nr.1
- Nokturn cis-moll op.posth.
- Nokturn e-moll op.posth.
Ballady
Chopin jest twórcą ballady jako nowego gatunku muzyki fortepianowej, typowo romantycznego o charakterze epickim. W muzyce instrumentalnej nie odnotowuje się wcześniej tej właśnie formy.
- Ballada g-moll op. 23
- Ballada F-dur op. 38
- Ballada As-dur op. 47
- Ballada f-moll op. 52
Scherza
Scherza chopinowskie stanowią kulminacyjny punkt w historii tego gatunku. Każde z jego scherz, choć oparte na od dawna kształtującej się formie, ma własny odcień wyrazowy i własną odmianę tej formy.
- Scherzo h-moll op. 20
- Scherzo b-moll op. 21
- Scherzo cis-moll op. 39
- Scherzo E-dur op. 54
Sonaty
Wszystkie sonaty Chopina to formy czteroczęściowe, nawiązujące do tradycji formy sonatowej. Wraz z balladami, scherzami i Fantazją f-moll op. 49, Sonaty b-moll i h-moll stanowią grupę utworów mistrzowskich warsztatowo, najbardziej intensywnych w wyrazie i są szczytowym osiągnięciem w całej twórczości kompozytora.
- Sonata c-moll op. 4
- Sonata b-moll op. 35
- Sonata h-moll op. 58
- Sonata g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę
Utwory na fortepian z towarzyszeniem orkiestry
Utwory na fortepian i orkiestrę pisał Chopin wyłącznie w latach młodzieńczych; powstały w czasie studiów lub bezpośrednio po nich. Oba koncerty, to utwory trzyczęściowe a pozostałe utwory oparte są na różnorodnych gatunkach, takich jak: wariacje, rondo, polonez.
- Wariacje B-dur na temat "La ci darem la mano" z opery "Don Juan" Mozarta op. 2
- Koncert e-moll op. 11
- Fantazja na tematy polskie A-dur op. 13
- Rondo ala krakowiak F-dur op. 14
- Koncert f-moll op. 21
- Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Pieśni
Pieśni i piosnki Chopina powstawały w sytuacjach towarzyskich, wpisywane do sztambuchów śpiewających pań lub improwizowane na spotkaniach emigracyjnych. Inspirowane były tekstami polskich poetów współczesnych, m.in. Mickiewicza, Pola, Krasińskiego.
- "Jakież kwiaty, jakie wianki" op. posth.
- "Życzenie" op. 74 nr 1
- "Gdzie lubi" op. 74 nr 5
- "Czary" op. posth.
- "Hulanka" op. 74 nr 4
- "Precz z moich oczu" op. 74 nr 6
- "Poseł" op. 74 nr 7
- "Wojak" op. 74 nr 10
- "Piosnka litewska" op. 74 nr 16
- "Smutna rzeka" op. 74 nr 3
- "Narzeczony" op. 74 nr 15
- "Leci liście z drzewa" op.74 nr 17
- "Pierścień" op.74 nr 14
- "Moja pieszczotka" op. 74 nr 12
- "Wiosna" op. 74 nr 2
- "Śliczny chłopiec" op. 74 nr 8
- "Dwojaki koniec" op. 74 nr 11
- "Nie ma, czego trzeba" op. 74 nr 13
- "Z gór, gdzie dźwigali" op. 74 nr 9
Pozostałe kompozycje
Trio g-moll op. 8 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę
- Bolero a-moll op. 19
- Tarantella As-dur op. 43
- Allegro de concert A-dur op. 46
- Fantazja f-moll op. 49
- Berceuse Des-dur op. 57
- Barkarola Fis-dur op. 60
- Marsz żałobny c-moll op. posth.
- Trois Ecossaises op. 72 : D-dur, G-dur, Des-dur
- Allegretto op. posth.
- Grand duo concertant E-dur op. posth. na temat z opery "Robert Diabeł" Meyerbeera na fortepian i wiolonczelę
- Cantabile B-dur op. posth.
- Presto con leggierezza As-dur op. posth.
- Andantino g-moll op. posth.
- Sostenuto Es-dur op. posth.
- Moderato E-dur op. posth.
- Largo Es-dur op. posth.
Utwory niepewnej autentyczności
Mazurek D-dur
- Mazurek D-dur (druga wersja)
- Mazurek C-dur
- Walc Es-dur
- Contredanse Ges-dur
- Wariacje E-dur na temat "Non piu mesta" z opery "Kopciuszek" Rossiniego, na flet i fortepian
- Fuga a-moll
- Preludium F-dur
- Andantino d-moll
- Galop As-dur ("Marquis")